fbpx
Hogyan rendszerezd az utazás tárgyi emlékeit?

Akár egy hosszú hétvége, vagy épp pont „a” nagy utazás egy külföldi országba, az utazásokról szóló scrapbook albumok a legnépszerűbbek szerte a világon. Hiszen, ha belegondolsz, mitől scrapbook a scrapbook? A sok-sok kiegészítőtől, leírástól, élményzuhatagtól, amit egy-egy oldalba vagy oldalpárba sűrítünk. Az utazás tárgyi emléki pedig szinte kínálják magukat, hogy használjuk fel őket! Végre helyet kapnak az utazáson összegyűjtött tárgyi emlékek, belépők és brosúrák! Íme, bebizonyítom miért és megmutatom, hogyan gyűjtsd össze őket, hogy aztán egy életen át örömmel nézegethesd utazásod krónikáját!

Évekkel ezelőtt, még mielőtt hallottam volna a scrapbookról, gyűjtögettem a brosúrákat, számlákat, sok-sok eredeti, innen-onnan származó utazásos tárgyi emléket. Azelőtt egy kis dobozban lapultak a szekrény tetején egy nagy doboz belsejében, ami megbízhatóan őrizte ezeket az emlékeimet. Imádom őket, az életem darabkái, de sejthető, hogy szinte sosem vettem elő őket, és csak én tudtam, hogy léteznek Ez történt eddig. Azóta már tudom, végre méltó helyet találtam az emléktárgyaimnak: a scrapbook albumokat! Hiszen az albumkészítés segítségével olyan formában örökíthetjük meg régi vagy előttünk álló nyaralásainkat, amelyet aztán majd egy életen át élvezettel nézegethetünk.

A 2007-es családi nyaraláson mindenhová elvittem a fényképezőgépünket és szinte mindent lefotóztam. Abban a kiváltságban volt részem, hogy férjem hordozható számítógépét is magunkkal tudtuk venni. Így esténként csak kimentettem az aznapi képeket, és másnap újra indulhatott a fotózás, nem kellett ügyelnem a fényképek számára!

Hagyományos scrapbook oldal: Assisi | Budaházi Brigitta

A kommentár nagyon fontos része a scrapbooknak – legfőképp egy nyaralásos albumban. Hiszen hogyan éljük át újra ezeket az élményeket, ha már nem emlékszünk rájuk? A kommentár ebben segít. Én a magam részéről megpróbálok belefoglalni minél több dolgot a kommentárba: a nevektől kezdve egész a hotel szobaszámáig. Ezek azok az icipici részletek, amelyeket leghamarabb fogunk elfelejteni. Évek múlva, talán jó lenne, ha eszünkbe jutna majd annak a kedves kis szállodának a neve, ahol megszálltunk, s meleg szívvel simítanánk talán majd meg legközelebb egykori szobaszámunkat is, ha ismét arra járnánk…

Könnyen segítségünkre lehet ebben egy kis jegyzetfüzet végig az utazás alatt. Ali Edwards, a méltán népszerű scrapbook dizájner cikkében olvastam ezt az ötletet, és alkalmaztam is a 2013-as külföldi utazásunkon. Minden este leültem, és végiggondoltam az aznapi történéseket. Egyből leírtam azokat a dolgokat, amelyekre később emlékezni szeretnék: mikor mi történt, merre jártunk, mi volt a vendéglő neve, ahol vacsoráztunk, milyen volt az idő, milyenek voltak a nevezetességek és milyen élményeket szereztünk.

Sorra vehetjük kivel utaztunk azon a napon, kivel találkoztunk, kiről hallottunk, mit csináltunk, mit tanultunk meg, milyen illatokat éreztünk, mit érintettünk meg, mit hallottunk, merre jártunk, mikor és hogyan jutottunk el az egyes helyekre vagy milyen volt az utazás élménye. Fontos, azonban, hogy ne felejtsük el minden bejegyzéshez felírni a dátumot is.

Amikor hazaérkezünk, itthon ezután csak elő kell venni ezt a füzetet és ezek a napi jegyzetek kiválóan segítségünkre lesznek az album összeállításakor. Nemcsak a fontos fényképek kiválasztásában, amelyeket aztán felhasználhatóak az oldalakhoz, hanem a kommentárírásban is. Kis kiegészítéssel pár perc alatt összeállíthatjuk őket. Ha van időnk, az utazás végén írjunk egy felsorolást arról mi volt az a 10 legjobb dolog, amire legszívesebben emlékszünk vissza – ez a kis lista kiváló összefoglalóul szolgálhat majd albumunk utolsó oldalán!

Hagyományos scrapbook minialbum: Guiness | Budaházi Brigitta

Hasznos dolog, ha bekészítettünk egy műanyag tasakot és ebbe gyűjtjük végig a tárgyi emlékeket. Hatalmas gyűjteménnyel jöhetünk haza:

• belépőjegyek,
  • menükártyák,
  • parkoló kártyák,
  • préselt virágok és levelek,
  • szórólapok,
  • múzeumi ismertetők,
  • papírtasakok a boltokból, ahol vásároltunk,
  • képeslapok,
  • térképek,
  • még egy kis strandhomok is!

Kiváló kiegészítők válhatnak belőlük! Vágjuk szét bátran a brosúrákat. Nagyszerűen feldobja majd scrapbook oldalunkat egy-egy eredeti nyomtatott elnevezés, vagy dátum. Használjuk fel a brosúrák térképrészleteit is, ne féltsük őket: nyugodtan tépjük el a szélét, ha épp az teszi majd még stílusosabbá oldalunkat! De ha azok közé tartozunk, akik szeretik ezeket az utazáson beszerzett kincseket sértetlen formájukban megőrizni, vegyünk el kettőt mindenből, és akkor nem bánjuk, ha egyiket „kár érte”. Szintén jó módszer a brosúrák, jegyek, belépők sértetlenségének megőrzésére, ha beszkenneltetjük vagy lefényképezzük a pótolhatatlan szerzeményeket.

Scrapbook minialbum: Dublin 4 | Budaházi Brigitta

Lehet, hogy máris vannak otthon ilyen papírkupacok, amelyeket utazásaink során gyűjtöttünk össze? Nem lepődnék meg! Ha a cikk elolvasása után, máris kedvet kaptál, kezdj hozzá a rendszerezéséhez!

Ha még jobban bele szeretnél merülni az utazós albumok készítésébe, szeretettel ajánlom az alábbi olvasmányt is. Sőt, a cikkből letöltheted a „10 titok az utazós albumokról” c. 24-oldalas tanulmányt is, teljesen ingyen. Ünnepeld az életed: Én így készítek utazós scrapbookalbumot

Budaházi Brigitta scrapbook oktató, a Scrapbook.hu alapító szerkesztője. 2006 óta scrapbookozik, alkotásairól készült bejegyzései, albumkészítési leírásai 2007 óta olvashatók személyes blogján és a Scrapbook.hu honlapon. 2009 óta tart személyes scrapbooktanfolyamokat és online workshopokat.

Ez a cikk eredetileg 2014. 07. 22-én jelent meg a Scrapbook.hu honlapon. Most a korszerűsített, felújított változatát olvashatod. A fent beágyazott scrapbook alkotások Pinterest mappánkra mutatnak. Egyes képek a Scrapbook.hu egykori nyilvános képgalériájából származnak. Alkotóik a képgaléria felhasználási feltételeinek elfogadásával hozzájárultak képeik nyilvános megosztásához. Előfordulhat, hogy még nem működik az eredeti alkotásra mutató link. A régi galéria visszaállításáig köszönjük türelmedet.

Iratkozz fel a Scrapbook Hírlevélre

Azonnal érkezik két scrapbook minialbum elkészítési útmutatója. Csatlakozz és értesülj a legfrissebb hírekről!

Köszönöm! Hagyd jóvá a feliratkozásodat a kapott emailben is!